کد مطلب:33684
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
چرا معاد و معراج روحاني را فقها رد مي كنند در صورتي كه برخي فلاسفه گذشته قائل به اين مطلب بوده و دلايلي هم بر اين مطلب اقامه كرده اند ؟
الـبـتـه مـنـظور كساني كه معاد روحاني را انكار مي كنند اين نيست كه معاد را منحصراجسماني بدانند , بلكه منظور معاد جسماني و روحاني هر دو است ; يعني , در قيامت هم روح و هم جسم بار ديگر باز مي گردند و پاداشها و كيفرها و نتايج كارهاي خودرا خواهند ديد . اين موضوع در ميان بزرگان فلاسفه اخير نيز به عنوان يك اصل مسلم شناخته شده است . در قـرآن مـجـيـد نيز آيات فراواني است كه معاد جسماني را صريحااثبات كرده است كه در كتب عقايد مشروحا بيان شده , از جمله آيات آخر سوره يس است كه با چند بيان مختلف اين موضوع را تعقيب مي كند . اما در مورد انكار معراج جسماني بايد توجه داشت كه اين نظريه بر اساس فرضيه بطلميوس درباره افـلاك بـوده اسـت ; زيـرا او مـعـتقد بوده كه افلاك نه گانه عالم بالامانند قشرها و طبقات پياز بـطـوري روي يـكـديگر قرار گرفته است كه به هيچ وجه قابل عبور نيست و هر نوع شكاف در آن محال است و لذا عبور بشري را با همين بدن مادي از آنها غير ممكن مي پنداشتند . بديهي است با بطلان اين فرضيه و جانشين شدن نظريات جديد به جاي آن , عقيده مزبور هم خود به خود منتفي خواهد شد .
پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - بـراي تـوضـيـح بـه كـتـاب معاد و جهان پس از مرگ و جلد پنجم پيام قرآن ( تفسير نمونه موضوعي ) مراجعه فرماييد .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.